Mostar se kroz 14. izdanje Street Arts Festivala Mostar (SAFMo 2025), održanog od 23. do 31. kolovoza, ponovno etablirao kao epicentar urbane umjetnosti, potvrđujući da društveno angažirana umjetnost neodvojivo pripada zajednici, potiče kritičko propitivanje, ekološku svijest i nove oblike participacije, dok urbani prostor prerasta u galeriju na otvorenom i prostor kontemplacije. Mali kolektiv ljudi koji festival vodi pokazuje kako umjetnost može povezivati ljude, pretvarati ulice u galerije, a grad u mjesto susreta i mašte.
Jedan od najzapaženijih dijelova festivala bio je Jan Vormann i njegov fantastični svijet. Mostaru je povjerio četiri djela sastavljena od Lego kockica, koje su donirala djeca i roditelji Mostara, što je naravno, uvelo u umjetnički koncept dodatni šarm. Ovi radovi ističu snagu zajedničkog stvaranja i igru kao alat društvenog povezivanja, potvrđujući da umjetnički čin ne postoji samo unutar ateljea ili galerije.
Grčki umjetnik Taxis, ostavio je neizbrisiv trag u Mostaru svojim monumentalnim muralom na zidu takozvane Japanske škole u naselju Centar 2 koji nosi poruku za očuvanje rijeka i prirode.
"Ovaj rad ne samo da je vizualno obilježio grad, već je i simbolizirao širenje festivala izvan tradicionalnih granica, čime je Mostar postao još veća I prepoznatljivija galerija na otvorenom", ističu organizatori.
Španjolski kolektiv Penique Productions predstavio je svoju prepoznatljivu umjetničku praksu kroz impresivnu instalaciju. U Gradskoj banji u Mostaru postavljena je instalacija koja transformira interijer u suvremeni meditativni prostor.
Također, ove godine tu je bio i line-up ne manje primjetnih i važnih autora koji su radili radove nesto manjih formata. To su legendarni Lunar iz Hrvatske koji je pored murala bio i u ulozi DJ na jednom od OFF programa, zatim Ruin iz Austrije, iznimno talentirani grafiter koji je iza sebe ostavio tri genijalna rada. Repo iz Španjolske s internacionalnom interpretacijom hercegovačkog motiva – šipka, te Paste Up Warsaw iz Poljske, kolektiv koji je neuglednu površinu transformirao u izložbeni prostor s nekoliko stotina probranih radova umjetnika, čiji su dizajni dio njihove međunarodne kolekcije. Uz to sve grupa grafitera među kojima su Raiko iz Mostara, Enok iz Novog Sada te Casio iz Zagreba koji su svojim živopisnim izražajima osvježili prolaze.
Četrnaesto izdanje SAFMo-a zatvoreno je 30. kolovoza multimedijalnim performansom "Dreaming for a Future with Bogdanović" na Partizanskom spomen-groblju, u režiji umjetnika Petera Lorenza jednog od osnivača festivala. U performansu su sudjelovali Adis Billain, Orhan Maslo, Amela Darling, Anja Rikalo, Anita Kapraljević, Irfan Brković i Armin Ćosić, koji su kroz muziku, zvuk i svjetlosne intervencije stvorili audiovizualni čin u kojem je spomenik postao glavni protagonist. Događaj je evocirao viziju Bogdana Bogdanovića o spomeniku kao mjestu imaginacije i kreativne refleksije.
SAFMo 2025. još jednom je potvrdio da Mostar nije samo grad s bogatom poviješću, već i platforma suvremenih umjetničkih praksi koje povezuju lokalno i globalno, edukaciju, ekologiju i zajednicu.
Ovogodišnji SAFMo realiziran je uz podršku Fondacije Kvinna till Kvinna, Udruge Dinarica i Fondacije Zajedno za rijeke, Austrijskog kulturnog foruma, Federalnog ministarstva republike Austrije, Zukunfts fonda, Veleposlanstva Španjolske u BiH, Grada Mostara, Turističke zajednice Grada Mostara, OSCE u BiH, El Grito, Sport radara, Duge Tehna, Leda, Lapis i brojnih drugih pojedinaca, partnera, prijatelja Udruge Rezon- platforme SAFMo, priopćeno je.
Notra.ba